Končící sezona by měla v pohledu rybářském znamenat kontrolu a údržbu svého vybavení (a taky třeba obměnu k Vánocům 😎 ). Letos jsem si k údržbě vzal foťák a připravil pro Vás pár zajímavých rad, které snad pomohou udržet Vaše pruty a navijáky v bezvadném stavu.
K základnímu čištění budete potřebovat:
- 15-25 min. času )podle počtu prutů a míry zašpinění).
- vatové tyčinky do uší
- švédskou utěrku – nebo jiný kvalitní hadr
- dřevěné párátko
- Slabší roztok mýdlové vody
V první fázi, vlhkým hadrem, namočeným v roztoku, otřete celý prut včetně všech oček a povrchu navijáku.
Následně za pomoci vatové tyčinky důkladně očistěte SIC očka, vnitřní spoje u děliček a nedostupná místa na navijáku, nezapomeňte vyčistit naviják i pod cívkou.
Párátko využijete ve spoji mezi SIC očkem a držákem očka kde se nachází mnoho usazenin a dřevem plochu nepoškodíte.
Každý lepší rybářský prut nebo naviják je stavěn na dlouhé roky svého života, aby Vám však dlouhé roky vydržel je nutné se prut i naviják pořádně starat.
Základní péče o pruty a navijáky
- Na pruty ani navijáky nikdy nesahejte rukama od šrotů a jiných návnad. Nezdá se to, ale i drobné nečistoty ulpí na madlech případně i vodících očkách, u děliček, pak ve spojích a tím začíná postupné poškození.
- Pruty by se nikdy neměli potkat s háčkem. Od toho je na prutech „poutko“ na háček. – V žádném případě nezachytávejte háček za očka prutu ! Očka jsou velmi náchylná na poškození, jejich povrchy jsou z vyspělých, ale velmi citlivých materiálů. A na výměnu jsou velmi drahá. Stejně tak poškrábaný prut od hrotu háčku není žádoucí.
- Nikdy při zdolávání ryby nenechte prut ohnout přes 90° . Přes tuto hranici dochází k velkému opotřebení prutů a hrozí zlomení namáhaného prvku. (platí hlavně pro kaprové pruty z karbonových vláken). (Existují, ale i pruty které jsou na velmi vysoký ohyb stavěné – viz návod k používání Vašeho prutu)
- Nikdy nenechte Vás prut spadnou na zem či jakoukoli tvrdou překážku. Toto ve většině případů znamená brzkou smrt prutu, uhlíková vlákna v místě střetu popraskají a je otázka času kdy nevydrží a praskne.
Doprava prutů
- Při nakládání většího množství výbavy pruty vždy umístěte v autě nahoru, nikdy na ně neukládejte těžší předměty ideálně žádné. Zajistěte, aby byly pruty rovnoměrně podloženy ideální stav je rovná podlaha v kufru a pruty položené v pouzdru na ní.
- Pokud máte více prutů zajistěte, aby pruty ani navijáky neměli možnost do sebe narážet a odírat se. Pokud nemáte pouzdro dělené, každý prut zabalte do kusu látky. Existuje mnoho systémů a prvků jak pruty bezpečně ukládat.
Ochrana prutů a navijáků přímo u vody
- Pokud je potřeba prut přenášet v sestaveném stavu vždy ho noste špičkou dozadu. Vyhnete se tím zlomení špičky při nepozornosti. Zdá se to banální věc, ale jen v mém okolí při přenosu zaplakalo hodně prutů.
- Nikdy a pro jistotou ještě jedno nikdy nepokládejte pruty na zem. Riziko šlápnutí na něj je jedna věc, ale i špína, odření a poškození oček, spojů, NAVIJÁKŮ je obrovské. Existují desítky držáků na pruty a vyrobit si svůj také není problém. (brzy Vás o tom článkem přesvědčím)
- Pokud opíráte pruty o auto, vždy si nechte zavřené dveře, zlomených prutů tím, že se prut při pádu zlomil o dveře nebo zapadl do mezer kde se štípl již bylo spousty. Když už opírat prut o auto tak o zrcátko. A nebo použijte magnetický držák prutu. (jsme schopni Vám tento držák zajistit v případě zájmu se ozvěte)
Věřím, že Vaše pruty i navijáky Vám budou přinášet jen samé krásné úlovky a minimum starostí.
Budu rád za každou radu spojenou s touto problematikou v komentářích.
Petrův zdar.
Frenky.
Další fotky naleznete ZDE